Konsumenci lubią mieć wszystko w jednym miejscu - z wizytą w sklepie Rebis

20 Wrzesień 2017

Cezary Zawadzki prowadzi w Białymstoku trzy sklepy papiernicze Rebis. Ma również doświadczenia współpracy z platformą Allegro oraz galerią handlową. Jak ocenia współczesny handel, co i kiedy najlepiej sprzedaje się w jego sklepach – o tym rozmawia z redakcją „Papierniczego Świata”.

Proszę przybliżyć czytelnikom „Papierniczego Świata” specyfikę działalności sklepów Rebis. Czy pracują Państwo wyłącznie stacjonarnie, czy mieli doświadczenie również z platformami sprzedażowymi w sieci?


Sklep, w którym obecnie się znajdujemy, działa od maja 2010 r., a firma istnieje na rynku od 1995 r. Obecnie działają trzy placówki sprzedaży. Prowadzimy sprzedaż głównie w sklepach stacjonarnych, mieliśmy również krótką przygodę ze sprzedażą na portalu Allegro.

Koncentrując się zatem na sprzedaży tradycyjnej, doświadczyli Państwo zapewne dobrodziejstw wynikających z atrakcyjnej lokalizacji. Jaka jest Państwa opinia na ten temat?

Sklepy są usytuowane w miejscach łatwo dostępnych dla klienta: w centrum miasta, blisko szkół i większych osiedli. Wybierając lokalizacje dla naszych punktów, kierowaliśmy się głównie dobrem i wygodą klientów. Dostępność komunikacji miejskiej oraz parking zdecydowanie zachęcają do robienia zakupów. Konsumenci lubią mieć wszystko w jednym miejscu, dlatego też jeden z naszych sklepów znajduje się w galerii handlowej, gdzie jest szeroki dostęp do różnorodnych usług.

Wymogiem współczesnych czasów jest możliwość robienia zakupów nie tylko w typowo handlowych godzinach, jak 10–18, ale też później, gdy dłużej pracujące osoby chciałyby kupić ulubioną zabawkę dla dziecka albo potrzebny zeszyt. Jak to wygląda w Państwa przypadku?

Mamy dogodne godziny otwarcia sklepu – 8–21. Każdy w dowolnej chwili może dokonać u nas zakupów. Pracujemy w systemie zmianowym, jesteśmy do dyspozycji klientów również w weekendy. Firma zatrudnia ogółem siedem osób. Powierzchnia sklepów waha się od 40 do 75 m2. Sklep, w którym się znajdujemy, ma 75 m2 i zatrudnia cztery osoby.

Kolejnym czynnikiem zachęcającym do zakupu po lokalizacji, asortymencie, cenach, miłej obsłudze jest również atrakcyjne wnętrze samego punktu handlowego. Jak to wygląda w Państwa sytuacji?

Jeśli chodzi o wystrój, polegamy na naszym doświadczeniu i intuicji. Istotną kwestią aranżacji sklepu jest oświetlenie o odpowiedniej barwie, ukierunkowane na produkty, tak by nasi klienci czuli się komfortowo, robiąc u nas zakupy. Dużą wagę przywiązujemy do witryn, będących naszą wizytówką. Regularnie zmieniamy wystawę, promujemy coraz nowsze produkty. Kładziemy duży nacisk na reklamę, tworząc cotygodniowe promocje, przykuwamy uwagę klientów.

To niewątpliwie ważne elementy, ale nie mniej ważny jest asortyment. Jakie produkty można kupić w Rebisie?

Współpracujemy z takimi markami, jak Astra, St. Majewski, Kamet, Rystor; są to polskie marki i kładziemy specjalny nacisk na to, by ich produkty były zawsze dostępne na naszych półkach. Ponadto posiadamy szeroki asortyment niewątpliwie czołowych liderów w świecie artykułów papierniczych, jak Parker, Pilot, Pentel, MILAN, KOH-I-NOOR… Klientom zapewniamy produkt nowoczesny, niezawodny, o niepowtarzalnym charakterze i użyteczności.


Asortyment sklepu Rebis

A co z tego asortymentu najbardziej podoba się klientom?

Największym zainteresowaniem cieszą się od jakiegoś czasu artykuły kreatywne, pozwalające rozwijać wyobraźnię i zdolności manualne, np. produkty firmy toysinn, dzięki którym można w oryginalny sposób udekorować piórnik, torbę bądź poduszkę. Również firma Pentel ma w swojej ofercie ciekawe zestawy z pastelami do tkanin. Godne polecenia są także masy samoutwardzalne Foam i Silk Clay. Dostępne są w rozmaitych kolorach i można je stosować z wieloma materiałami, np. papier-mâché. W gamie naszych towarów mamy m.in. szeroki wybór produktów do decoupage’u: farby akrylowe, lakiery postarzające, pasty woskowe firmy Pentart.

Hurtownicy i organizatorzy targów branżowych, a w ślad za nimi wystawcy, wraz z nadejściem wiosny emocjonują się tematem „Back to school”. Zapewne okres szkolnej gorączki nie omija również sklepów Rebis?

Wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrasta sprzedaż artykułów szkolnych i papierniczych. Wzmożone zainteresowanie artykułami szkolnymi jest zauważalne co roku w okresie od początku sierpnia do końca września. Są to jednak produkty niezbędne w szkole i w biurze przez cały rok. Dlatego też sprzedaż tych produktów utrzymuje się na stałym poziomie w pozostałych miesiącach roku.
Kolejnym okresem wzmożonej sprzedaży są tygodnie przedświąteczne. W tym czasie zainteresowaniem cieszą się zestawy prezentowe, galanteria skórzana, zabawki, torebki ozdobne itp.

Czy asortyment szkolny to ważny wachlarz działalności sklepów Rebis?

Asortyment typowo szkolny stanowi 70% naszej oferty. Jednym z produktów najlepiej sprzedających się w obecnym okresie są długopisy ścieralne np. marki Pilot FriXion lub znacznie tańszy Flexi Abra. Zeszyty z firmy Oxford zachęcają jakością, a Verte czy Sztuka Rodzinna przyciągają uwagę oryginalnymi okładkami.

Czy dla klientów najważniejsza jest cena, czy raczej dominują już inne czynniki?

W dzisiejszych czasach klienci kładą nacisk na jakość towaru, cena wydaje się rzeczą drugorzędną. To zmieniło się głównie w przeciągu 10 lat. Kiedyś większą popularność miały produkty tańsze, łatwo dostępne w większości sklepów, obecnie zainteresowaniem cieszą się wyroby o lepszej jakości, ciekawej kolorystyce, z nowym wzornictwem – produkty firm takich jak: MILAN, Faber-Castell, Stabilo. Nadążamy za dzisiejszymi trendami, cały czas poszukujemy nowości wśród swoich dostawców i dzięki temu mamy do zaoferowania modne i aktualne produkty.

A czy promocje nadal przyciągają klientów do sklepów detalicznych?

Zauważyliśmy również zwiększoną sprzedaż artykułów dostępnych w różnorodnych promocjach. Czasowe obniżenie ceny, ciekawy opis lub tester przy produkcie znacznie zwiększają sprzedaż. Takich form promocji jest wiele, wszystkie te działania sprawiają, że klient chętniej do nas wraca. O tym, co obecnie się dzieje, informujemy swoich klientów na bieżąco na stronie internetowej oraz na Facebooku (www.facebook.com/skleprebis). Korzystamy również z reklamy radiowej.

Gdyby miał Pan sporządzić portret statystycznego klienta, byłby to…

Nasi klienci są bardzo zróżnicowani. Mamy stałych klientów, którzy regularnie nas odwiedzają, są z nami ponad 20 lat. Zdarzają się tacy, którzy są u nas po raz pierwszy. Większość stanowią rodzice z dziećmi i młodzież. Ze względu na szeroki asortyment każdy znajdzie dla siebie coś ciekawego. We wszystkich naszych punktach świadczymy usługi ksero i wydruki z komputera, więc odwiedzają nas też przedstawiciele firm oraz klienci przyjezdni.

Czy najchętniej kupują w weekendy, czy również w zwykłe dni tygodnia?

Z naszych obserwacji wynika, że klienci najchętniej dokonują zakupów w godzinach porannych, przed szkołą, a następnie w godzinach popołudniowych. Wtedy najlepiej sprzedają się artykuły typowo szkolne i biurowe. Z kolei w weekendy obserwujemy zainteresowanie produktami odpowiednimi na prezent.

Jak radzicie sobie w Rebisie z problemem zwrotów i reklamacji?

Jak w każdym sklepie, zdarzają się reklamacje, my staramy się zawsze działać na korzyść klienta.

Współpraca na linii sklep–dystrybutor też w każdej firmie notuje swoje wzloty i upadki. Jak to wygląda z Pańskiej perspektywy?

Przez okres ponad 20 lat, bo tyle istnieje nasza firma, zdążyliśmy już dobrze się poznać z przedstawicielami handlowymi. Odwiedzają nas regularnie, oferując nowości ze swojej oferty. Ponieważ mamy kilka punktów sprzedaży, warunki zakupów też są zdecydowanie lepsze niż wcześniej. Jesteśmy traktowani jak mała sieć i dzięki temu mamy większe możliwości; mam tu na myśli dostępność towaru dla klienta, przeprowadzenie promocji towaru czy wykonanie jakiegoś planu sprzedażowego.

I tego Państwu życzymy – ciekawych promocji, rzesz stałych klientów i jak najlepszych produktów.

Oceń zawartość: 
Nikt nie oceniał treści