Z ziemi włoskiej do Polski - rozmowa z Wiolettą Mikodą, prezesem zarządu Carto Store Sp. z o.o.

13 Lipiec 2017

Firma Carto Store intensywnie się rozwija. Proszę opowiedzieć o kulisach tego rozwoju – czy prowadzą Państwo tylko sklep tradycyjny czy również internetowy, ile placówek posiadają, gdzie są usytuowane?

Carto Store to rodzinna firma z włoskimi korzeniami, która aktywnie działa na rynku już od 1955 roku. We Włoszech jest to jeden z największych hurtowników i dystrybutorów świadczący nowy model usług w branży piśmienniczo-papierniczej. W Polsce swoją przygodę rozpoczęliśmy we Wrocławiu, gdzie na powierzchni 300 metrów kwadratowych Centrum Handlowego Magnolia Park mogą Państwo znaleźć szeroki wybór artykułów piśmienniczych, papierniczych, szkolnych, biurowych, kreślarskich, malarskich oraz wielu innych. W chwili obecnej jest to największy sklep papierniczy w tym rejonie. W ubiegłym roku otworzyliśmy kolejną placówkę w Galerii Handlowo-Rozrywkowej Pasaż Grunwaldzki, a już za kilka miesięcy będzie o nas głośno w kontekście trzeciej przestrzeni sklepowej, dostępnej dla naszych lokalnych klientów z Wrocławia i okolic. Dodatkowo w odpowiedzi na stale rosnące zapotrzebowanie z zakresu oferowanego przez nas asortymentu, możemy oficjalnie się pochwalić, że jesteśmy na finiszu prac związanych z uruchomieniem sklepu internetowego online oraz wchodzimy również w sprzedaż hurtową, własnych marek włoskich na wyłączność.


W działalności każdego sklepu ogromną rolę odgrywa lokalizacja. W jaki sposób poszukiwali Państwo lokalizacji dla swojego sklepu i czym się kierowali wybierając to miejsce? Co było ważne, a co zupełnie drugorzędne?

Podczas wyboru lokalizacji naszego pierwszego sklepu kierowaliśmy się ideą ścisłej centralizacji. Od początku wiedzieliśmy, że powinien się on znajdować w niedużej odległości od centrum miasta, z bardzo dobrze skomunikowaną linią autobusów i tramwajów, a także dużym i dogodnym parkingiem. Chcieliśmy, aby przyszli klienci mogli bez trudu dotrzeć do naszego nowo otwartego sklepu. W kolejnych placówkach sytuacja była zbliżona do poprzedniej, uwzględniając ciągle rosnące oczekiwania naszych odbiorców.

Jak duża jest to placówka i ile osób zatrudnia? Czy sklep pracuje w systemie zmianowym, czy otwarty jest również w weekendy?

Od początku istnienia naszej firmy, liczba pracowników systematycznie wzrasta; wynika to z faktu, że placówka bardzo prężnie się rozwija i ta idea w najbliższych latach również zostanie zachowana. Z racji ulokowania naszych sklepów stacjonarnych w dużych i popularnych galeriach handlowych Wrocławia, jesteśmy również dostępni dla naszych klientów w godzinach popołudniowych oraz późnych wieczornych, a także w weekendy.

Co jest najważniejsze w przypadku aranżacji sklepu z artykułami papierniczymi i zabawkami – przestronne witryny, dużo miejsca wewnątrz, swobodne dojście klienta do produktu itp.? Czy wystrój wnętrza planowali Państwo sami, czy ktoś pomagał w aranżacji?

Nad aranżacją naszej przestrzeni sklepowej pracowało kilka mocno zaangażowanych osób, w tym architekci krajowi oraz projektanci z Mediolanu. Głównym aspektem podczas powstawania tego projektu, okazało się stworzenie przestronnych witryn sklepowych, które miały za zadanie przykuć uwagę odpowiednio wyeksponowanym asortymentem. Istotne okazały się, również korytarze komunikacyjne, aby klienci czuli się u nas komfortowo i szybko odnaleźli interesujący ich produkt. W ciągu roku kilkakrotnie zmieniamy ekspozycję na półkach, tworząc alejki o tematyce np. wyłącznie świątecznej oraz szkolnej. Na szczęście odpowiednia ilość powierzchni sklepu, pozwala nam na takie swobodne roszady.

Jakie marki papiernicze, jakie produkty można kupić w Państwa sklepie? Co zaliczają Państwo do najważniejszych.


W naszej ofercie znajdują produkty dostępne na rynku plus inne oryginalne marki, dostępne wyłącznie u nas! I to jest nasz największy atut, dzięki któremu wyróżniamy się na tle konkurencji. W ciągu zaledwie kilku lat bardzo mocno rozbudowaliśmy poszczególne działy i maksymalnie staraliśmy się poszerzyć wachlarz odbiorców. Dzięki temu jesteśmy w stanie zagwarantować kompleksowe wyposażenie dla biur, szkół, użytkowników domowych i nie tylko. Kilka tysięcy artykułów znajdujących się w jednym miejscu, to był nasz główny cel. Szczególnie zadowoleni z naszych usług są przedstawiciele działów kadrowo-księgowych, gdyż mogą zaopatrzyć się tutaj w akcesoria podatnika, typu druki akcydensowe, notesy samokopiujące, druki magazynowe, kartoteki, segregatory, bloczki samoprzylepne, zakładki indeksujące, pieczątki, zszywki, koszulki a także klipy archiwizacyjne. Dla osób, które chcą wyposażyć swoje biuro proponujemy dziurkacze, zszywacze, taśmy, kleje, noże biurowe i nożyczki, ołówki, temperówki, baterie, kalkulatory, gilotyny do cięcia papieru i wiele, wiele innych. Nie zapomnieliśmy również o naszych najmłodszych odbiorcach i przygotowaliśmy dla nich specjalną ofertę, w której znajdują się drewniane zabawki, gry edukacyjne, gadające pluszaki, artykuły kreatywne do prac plastycznych, brokaty, balony, confetti, cekiny, kolorowe wstążeczki i mnóstwo pozostałych przydatnych drobiazgów do zajęć w domu, szkole czy przedszkolu.

Które produkty cieszą się największym zainteresowaniem klientów w sklepach stacjonarnych? Jaką ofertę uważają Państwo za priorytetową, jeśli chodzi o artykuły papiernicze?


Skompletowanie tzw. „wyprawki szkolnej” dla uczniów oraz studentów uczelni wyższych, to dla nas priorytetowa kwestia w sklepach stacjonarnych. Pod tym względem wyposażyliśmy nasze placówki w bogate źródło wszelkich akcesoriów takich, jak zeszyty, bruliony, kolorowy papier, kredki, ołówki, flamastry, zakreślacze, pióra i długopisy, nożyczki, farby, kleje, masy mocujące, tornistry, piórniki, torby młodzieżowe, tuby, teczki, globusy i wiele, wiele innych.

W jakim zakresie, w odniesieniu do określonego asortymentu artykułów papierniczych, o sprzedaży decyduje sezonowość?


Sezonowość to współczynnik, od którego jesteśmy dość mocno uwarunkowani. Jednakże staramy się tak dobierać produkty, aby w pozostałym okresie również mogły zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów. Dlatego nie ograniczamy się do asortymentu wyłącznie z branży papierniczej, a w ciągu całego roku można znaleźć u nas np. wielkanocne jajka, styropianowe bombki do ozdabiania oraz wiele innych artykułów kreatywnych do samodzielnego wykonania. Jednakże najgorętszym okresem w naszej branży jest oczywiście, wspomniany wcześniej, sezon szkolny.

Jak zmienia się moda i upodobania klientów, jeśli chodzi o sprzedaż tych kategorii produktów?

Nasi klienci bardzo wyraźnie potrafią komunikować swoje potrzeby i stąd możemy śmiało stwierdzić, że często poszukują konkretnego produktu danej marki, stawiając na jakość wykonania i funkcjonalność, czasami niezależnie od ich ceny. A także lubią wszelkiego rodzaju urozmaicenia, nie tylko pod względem wizualnym czy kolorystycznym, ale również sensorycznym. To nieustanne poszukiwania coraz lepszych rozwiązań, po prostu unikalnych.

Jaki procent w Państwa asortymencie stanowią artykuły typowo szkolne? Czy cieszą się one większą czy mniejsza popularnością niż oferta papiernicza dla młodszych?


Asortyment typowo szkolny w porównaniu z ofertą papierniczą w naszych sklepach, klarują się na bardzo zbliżonych poziomach, można podzielić to w stosunku 40% do 40% plus pozostała część produktów.

Kim są Państwa klienci? Czy to mieszkańcy najbliższych okolic czy przyjezdni? Rodzice czy raczej klienci kupujący artykuły papiernicze na prezent (babcie, ciocie, członkowie rodziny)?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Doświadczenie pokazało, że wybór lokalizacji poszczególnych sklepów stacjonarnych, miał ogromny wpływ na wyklarowanie się profilu naszych potencjalnych odbiorców. Klienci Carto Store, mieszczącego się Centrum Handlowym Magnolia Park to praktycznie całe rodziny, mieszkające tu lokalnie, jak i przyjeżdzające wyłącznie na duże zakupy w weekendy, spoza granic miasta. Dlatego wchodząc do naszego sklepu oczekują produktów zarówno dla siebie, dalszych krewnych oraz najmłodszych członków rodziny. Natomiast osoby kupujące w Carto Store w Pasażu Grunwaldzkim to przede wszystkim szeroka gama studentów, wszelkich uczelni wrocławskich. Co nie zmienia faktu, że w każdym z naszych sklepów znajduje się pełna oferta asortymentowa plus dodatkowo uzupełnione egzemplarze dla poszczególnych grup społecznych.

Czy klienci chętniej dokonują zakupów w określone dni tygodnia, o określonych porach, w określonych miesiącach? Jakie macie Państwo obserwacje i „statystyki” w tym zakresie?


Przy tym pytaniu muszę ponownie odnieść się do lokalizacji poszczególnych sklepów, która tak wiele zmienia w nawykach naszych odbiorców. Sobota i niedziela to „istne szaleństwo zakupów” będące domeną CH Magnolia Park, natomiast nasz sklep w Pasażu Grunwaldzkim ma swój „złoty okres” chwilę przed rozpoczęciem roku akademickiego. Jednakże, wszystkich ich łączny pewna, zabawna cecha, mianowicie – „Zdążyć wszystko kupić, chwilę przed zamknięciem sklepu, niezależnie jak długa byłaby to lista”. I tę statystykę przyjmujemy, jako codzienność wpisaną w nasz życiorys sprzedawcy, rejestrowaną cyklicznie na monitoringu. Dodam tylko, że mamy nic przeciwko w tej kwestii!

Jakie problemy pojawiają się w handlu art. papierniczymi, a z czego jesteście najbardziej dumni? Czy problemem są np. reklamacje, niezdecydowani klienci, a co dostarcza najwięcej powodów do radości?


W wielu branżach, a w tym również i naszej nadchodzi trudny okres końcówki roku, gdy trzeba szczegółowo policzyć asortyment znajdujący się na sklepie, czyli tzw. inwentury. I ten właśnie czas jest dla nas dość obciążeniowy, ponieważ wynika z tysięcy drobnych przedmiotów, które wchodzą w skład naszej oferty. Poza tym, mogę bez ogródek przyznać, że gdy wykonujemy swoją pracę z pasją i zaangażowaniem, to nie ma żadnych innych problemów. Reklamacje zdarzają się niezmiernie rzadko, raczej staramy się oferować artykuły, które nie będą musiały z jakiegokolwiek powodu wrócić, w nasze szeregi. Natomiast wszystkim tym klientom, którzy nie potrafią się zdecydować na wybór, chociażby wstążki ozdobnej, spośród kilkudziesięciu innych bardzo podobnych i równie atrakcyjnych, zawsze staramy się służyć radą, a przede wszystkim naszym doświadczeniem. To zazwyczaj powoduje uśmiech na twarzy, zarówno sprzedawcy jak i kupującego. Najwięcej powodów do radości potrafimy sprawić tym, którzy potrzebują określonego, mało popularnego towaru, a my sprowadzamy go z hurtowni na zamówienie ściśle pod danego klienta.

Kiedy klienci zaczynają interesować się artykułami szkolnymi. Do kiedy trwa sprzedaż tych produktów i które są najpopularniejsze?

Artykuły szkolne zaczynają pojawiać się na naszych półkach sklepowych już na przełomie maja i czerwca, tak aby w okresie wakacyjnym być w 100% przygotowanym na początek sezonu. Miesiąc sierpień to bardzo intensywny czas, który objawia się pełnym zaangażowaniem do wzmożonej pracy. Od tego momentu, jeszcze co najmniej do końca października, a nawet z początkiem listopada wszyscy dzielnie staramy się, aby nie zabrakło nam zeszytów w kratkę, linijek, cyrkli, długopisów, ołówków, kredek, zmywalnych markerów i wielu, wielu innych przyborników szkolnych.

Rozmawiała Jolanta Tokarczyk

Oceń zawartość: 
Average: 9 (1 vote)