Na przeciętny upominek dla mamy Polacy wydają w bieżącym roku 67 złotych – wynika z danych zebranych przez Open Finance. Mamy powinny spodziewać się przede wszystkim kosmetyków, suplementów diety i upominków związanych z wyposażeniem domu.
Już w sobotę 26 maja swoje święto będzie miało ponad 11 milionów mam – wynika z szacunków Open Finance opartych o dane GUS. Jest to okazja, aby docenić pracę i poświęcenie naszych rodzicielek. Z tej okazji Open Finance sprawdził jakie upominki przygotowały dzieci swoim mamom. Bazujemy przy tym nie na ankiecie, ale na 167 tysiącach faktycznie zawartych transakcji na najpopularniejszym serwisie aukcyjnym w Polsce.
Największą popularnością wśród upominków na Dzień Matki cieszą się przedmioty z kategorii Kosmetyki. Chodzi tu szczególnie o podkłady, tusze do rzęs, kosmetyki do włosów, lakiery do paznokci, ale też na przykład perfumy. Na takie upominki przypadało aż 35% zakupów. Dużo pociech wybrało też dla swoich mam upominek związany z wyposażeniem domu. Tu znaleźć można ozdobne koce, szkatułki na precjoza czy różne wazony, świece i świeczniki. Przypada na nie 12% zakupów. Identyczny wynik zanotowały suplementy diety. Te od kilku lat zyskują na popularności. Wszelkie paramedykamenty z witaminami i innymi substancjami mającymi poprawić nasze zdrowie i samopoczucie wybrała co szósta pociecha. Co dziesiąty upominek może też pochodzić z kategorii drobne AGD. Mamy mogą więc spodziewać się blenderów, robotów kuchennych, wyciskarek do soków, ale też prostownic, suszarek czy lokówek itp.
Swoje miejsce w rankingu znalazły też personalizowane upominki, książki, gry towarzyskie i płyty z muzyką, choć te wszystkie rozwiązania łącznie wybrała tylko co dwunasta pociecha.
Na prezent dla mamy pociechy wydają przeciętnie po 67 złotych – wynika z szacunków Open Finance. Ile więc wart jest rynek upominków kupowanych z okazji Dnia Matki? W Polsce jest około 11-13 milionów matek. Zakładając nawet ten najbardziej zachowawczy szacunek, można obliczyć, że pociechy wydadzą na upominki przynajmniej 750 milionów złotych.
Tyle mówi średnia, ale dokładniejsze zagłębienie się w zebrane dane pokazuje, że przeciętna cena jest zawyżona przez koszt drogich upominków. Większość osób zdecydowała się bowiem wydać od 20 do 50 zł (54% zakupów). Co piąta mama może spodziewać się prezentu wartego od 50 do 100 złotych, a co dziewiąta czegoś za co pociecha zapłaciła nie więcej niż 20 złotych. Wartość sentymentalna takich upominków może być jednak znacznie większa. W tym budżecie można bowiem już znaleźć propozycje personalizowanych gadżetów, z których można korzystać na co dzień (np. kubki, szkatułki). Nie brakuje jednak też podarunków o większej wartości – kosztujących nawet ponad 500 złotych. Tymi najpewniej obdarowują jednak już bardziej dorosłe dzieci.
Autor: Bartosz Turek, Analityk Open Finance
Źródło: www.open.pl