Cyfrowa rewolucja napędzana pandemią koronawirusa nabiera w Polsce coraz większego rozmachu. Przybywa e-sklepów i internetowych konsumentów, a producenci prześcigają się poszukiwaniu nowych sposobów na przyciągnięcie klientów. Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży są Strefy Marek w serwisie zakupowym Allegro.
Moda na e-zakupy wciąż przybiera na sile. Według prognoz PwC, w 2026 r. wartość brutto polskiego rynku handlu internetowego przekroczy pułap 162 mld zł, rosnąc 12% w skali roku. Wzrost popytu pociąga za sobą wzrost podaży, co potwierdzają ostatnie dane rynkowe. W samym 2020 roku zarejestrowano w naszym kraju blisko 12 tysięcy sklepów internetowych, a ich łączna liczba na początku stycznia tego roku wyniosła 44,5 tys., czyli aż o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Cyfrowa rewolucja jest błogosławieństwem dla klientów – oznacza dla nich bogatszą ofertę oraz więcej promocji. Sytuacja po drugiej stronie barykady jest skrajnie inna – walka o konsumentów stale się zaostrza. Konkurencja już dawno przestała się ograniczać do ceny. Liczą się również: szybkość dostawy, łatwość wyboru i nawigacji po sklepie, czy pozycjonowanie marki, czyli jej widoczność w wyszukiwarkach internetowych. To jeden z głównych powodów, dla których coraz więcej przedsiębiorstw zakłada tzw. Strefy Marek w serwisie zakupowym Allegro, gwarantując sobie szeroką skalę promocji.
Polski korzenie, globalny zasięg
Serwisu zakupowego Allegro nie trzeba nikomu bliżej przedstawiać. Polska platforma plasuje się w dziesiątce największych sklepów e-commerce na świecie z liczbą 194 milionów odwiedzin miesięcznie, co daje jej blisko 18,5 mln klientów na miesiąc, stanowiących około 60% całej, krajowej (internetowej) populacji. O jej fenomenie świadczą sąsiedzi z zestawienia – eBay, AliExpress, Rakuten czy Wallmart to globalne brandy, nie mniej znane niż Coca-Cola. Na czym polega sukces polskiej platformy? Głównie na zróżnicowanych i przede wszystkim obiektywnych opiniach o produkcie, atrakcyjnych cenach oraz dogodnych i dostosowanych do potrzeb klientów sposobach dostawy towarów. Dzisiaj obecność w tym kanale sprzedaży jest absolutnym „must have” dla polskich producentów. Sama jednak obecność to dopiero początek walki o klienta. Potrzebne są także fachowe narzędzia, umożliwiające efektywne pozyskiwanie odbiorców. Odpowiednio prowadzone Strefy Marek dają takie możliwości
Centralizacja sprzedaży i promocji
Czym jest Strefa Marek? – To miejsce na Allegro.pl, gdzie uznane marki prezentują wyłącznie nowe, oryginalne towary. Użytkownicy mają dostęp do szerokiego asortymentu wyłącznie markowych produktów, które oferowane są bezpośrednio przez właściciela marki lub wyznaczonego dystrybutora. Strefa marek Allegro jest również sposobem promocji dla producentów oraz autoryzowanych sprzedawców – wyjaśnia Justyna Jarosz, kierownik działu Allegro w firmie Primavera Parfum, która świadczy usługi zarządzania strefami dla największych polskich brandów z rynku Beauty i Health Care. W portfolio polskiego dystrybutora e-commerce znajdują się między innymi: Cleanic, GSK, Unimil, L’Occitane czy Durex, a chętnych do nawiązania współpracy wciąż przybywa. Aleksandra Depta, przedstawiciel ostatniej z marek (ekspert ds. e-commerce w Grupie Reckitt, do której należy marka Durex), mówiła w zeszłym roku: – Obserwujemy duży potencjał do dalszych wzrostów w kanale online dla marki Durex. Coraz więcej konsumentów docenia dyskrecję oraz swobodę wyboru szerokiego asortymentu towarów intymnych, jakie oferuje kanał e-commerce. Dzięki współpracy strategicznej ze Style Group (podmiot w Grupie Primavera Parfum – przyp. autor) dajemy im taką możliwość.
Strefa Marek to coś więcej niż zwykłe konto na Allegro. Przede wszystkim oferuje bogatszy pakiet możliwości sprzedaży oraz narzędzi promocyjnych. Poza standardowymi metodami takimi jak: wyróżnienia, podświetlenia, kampanie Allegro Ads czy reklamy graficzne, możliwa jest również pełna integracja z kontami w social mediach, przez co produkty zyskują szansę uczestnictwa w realizowanych tam akcjach promocyjno-marketingowych. Strefa otwiera również możliwości udziału w akcjach organizowanych przez samo Allegro.pl, polegających między innymi na obniżeniu kosztów działalności w zależności od realizacji indywidualnie wyznaczonych celów. – Nie bez znaczenia jest także fakt oznaczenia takiego konta nazwą „Oficjalny Sklep”, co podnosi wiarygodność sprzedaży od samego początku. Klient zyskuje wówczas pewność, że ma przed sobą, wysokiej jakości produkty, które spełnią jego oczekiwania – dodaje Justyna Jarosz z Primavera Parfum.
Usługa szyta na miarę, ale nie wszystkich
Strefa Marek jest doskonałym narzędziem, uzupełniającym szeroki wachlarz kanałów sprzedaży, ale niesie za sobą również pewne obostrzenia i wymagania. Efektywna sprzedaż za jego pośrednictwem wymaga współpracy z zaufanym partnerem. Miesięczny koszt prowadzenia strefy zaczyna się od 3 tysięcy złotych. W opinii Jędrzeja Karaska, który w Primavera Parfum pełni rolę specjalisty ds. e-commerce, usługa ta idealnie wpisuje się w strategie sprzedażowe dużych, rozpoznawalnych marek o ugruntowanej pozycji rynkowej, otwartych na rozwój sprzedaży w kanale Allegro oraz gotowych na inwestycje w komunikacje i działania marketingowe. – W ramach obsługi Strefy Marki klient otrzymuje od nas szereg benefitów, m.in. wyróżnienia ofert na listingu, zarówno tekstowe, jak i poprzez logotyp marki, czy jednakowy nagłówek na wszystkich ofertach – wylicza.
Allegro dorzuca coś od siebie
Lista korzyści jest długa, a Allegro dorzuca do niej również swoje benefity, które są swoistym „wabikiem” na klientów oraz przyszłych właścicieli lub zarządców kont. Usługa Allegro Smart oferuje nieograniczoną liczbę darmowych dostaw do sieci tysięcy paczkomatów i punktów odbioru, listów poleconych, a także za pośrednictwem firmy kurierskiej w całej Polsce przy zakupach powyżej określonej kwoty. Dla stałych klientów przewidziano atrakcyjny program lojalnościowy pt. Money Allegro, z kolei firmy mogą korzystać z takich opcji jak ALLEGRO ADS, czyli specjalne reklamy ofertowe zwiększające sprzedaż, bądź specjalny program dla Najlepszych Sprzedawców na Allegro.
Kompleksowa obsługa
Przy współpracy z doświadczonym partnerem przy Strefie, możemy oczekiwać szerszego wsparcia aniżeli obsługa sprzedaży. Zakres jego obowiązków obejmuje również: przyjmowanie opinii czy reklamacji, realizacja pełnego wachlarza promocji oraz łańcucha TSL, czyli magazynowania, transportu i spedycji. To wygodne dla wielu rozwiązanie outsourcingu spotyka się z coraz większym zainteresowaniem ze strony przedsiębiorstw.
– Usługa okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Klienci odwdzięczają się nam powierzaniem kolejnych marek ze swojego portfolio. W zeszłym roku obroty Primavera Parfum ze sprzedaży produktów w Strefach Allegro wyniosły 3,25 procenta całych obrotów w Grupie. W tym roku przewidujemy dalsze wzrosty. Nasze prognozy mówią o dynamice na poziomie 100 procent – twierdzi Karasek.
Czy nagłe wejście Amazona na polski rynek może zagrozić pozycji Allegro, a tym samym Strefy Marek stracą na znaczeniu? Jest to mocno wątpliwe. W opinii ekspertów, ogromny potencjał tego rynku uwzględnia obecność kilku dużych graczy rynkowych, a zdrowa konkurencja między nimi może jedynie przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności zakupów produktów w tym kanale sprzedaży online. Z korzyścią dla Internautów.