Brak wyników
Zobacz wszystkie
Papierniczy Świat
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Papierniczy Świat
Brak wyników
Zobacz wszystkie
Home Biznes

Analiza GfK: niedzielny zakaz handlu nadrabiamy w soboty

przez Redakcja PŚ
23 maja 2020
w Biznes
3 min czytania
Analiza GfK: niedzielny zakaz handlu nadrabiamy w soboty

Polacy na dobre przyzwyczaili się do częściowego zakazu handlu w niedzielę. Zakupy i to na większą skalę robią teraz w inne dni tygodnia. Takie dane płyną z analiz przygotowanych przez Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

CZYTAJ RÓWNIEŻ

„Czas odbudowy po pandemii. Perspektywy na 2021 rok i dalej” – najnowszy raport Banku Pekao S.A.

„Czas odbudowy po pandemii. Perspektywy na 2021 rok i dalej” – najnowszy raport Banku Pekao S.A.

23 stycznia 2021
Barometr EFL na I kwartał 2021 Stagnacja w inwestycjach, odbicie w zamówieniach – tak zapowiada się 2021 rok w opinii MŚP

Barometr EFL na I kwartał 2021 Stagnacja w inwestycjach, odbicie w zamówieniach – tak zapowiada się 2021 rok w opinii MŚP

22 stycznia 2021

W 2017 roku przed wprowadzeniem ograniczeń w handlu, udział niedzielnych zakupów wynosił 8% w całej ich wartości. Oznacza to, że ze 100 zł przeznaczanych w ciągu tygodnia przez przeciętną polską rodzinę na produkty FMCG, 8 zł wydawanych było właśnie w niedzielę.

Handlowa niedziela to zakupowy margines

– W 2019 roku udział niedzielnych zakupów był już dwukrotnie mniejszy i wynosił zaledwie 4%. Jako konsumenci, płynnie przerzuciliśmy się na inne dni tygodnia, wśród których zdecydowany prym wiodły soboty – mówi Michał Maksymiec, dyrektor ds. współpracy z sieciami detalicznymi Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Ten dzień stał się wyjątkowo ważny dla większości kanałów handlu, a w szczególności dla dyskontów oraz hipermarketów. Sieci takie jak Lidl czy Biedronka, już od marca 2018 roku wdrożyły bardzo intensywną komunikację ATL, aby skłonić Polaków do dużych weekendowych zakupów właśnie w swoich sklepach. Czy im się to udało? Liczby przekonują, że tak. Sobota odpowiada obecnie za 21% wydatków gospodarstw domowych (w 2017 roku było to 19%). W przypadku hipermarketów to aż 23%. Kolejne dni tygodnia które najbardziej zyskały to poniedziałek i wtorek – każdy z nich ma 14% udziału w tygodniowych wydatkach gospodarstw domowych. Jedyny dzień, który nieznacznie stracił na znaczeniu to czwartek.

Zakupy robimy rzadziej niż przed laty

W Polsce systematycznie kurczy się średnia częstotliwość kupowania produktów FMCG. W 2019 roku było to 380 razy na rok czyli o 21 mniej niż w 2017 roku (tj. przed wprowadzeniem zakazu handlu w wybrane niedziele). O 12% wzrosła natomiast wartość przeciętnego koszyka zakupów – z 29 zł w 2017 roku do 32 zł w 2019 roku. W przypadku wspomnianych wcześniej dyskontów wartość koszyka na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosła znacznie szybciej, bo aż o 16%. Dla supermarketów wzrost wyniósł 11%, a najwolniej „urosła” wartość koszyków w hipermarketach – o 6%.

Wzrost wartości koszyka skorelowany jest też ze wzrostem znaczenia niektórych misji zakupowych – dużych zakupów na zapas. Wpływ mają na to zamknięte sklepy w niedziele, ale też czynniki takie jak: rosnący dochód rozporządzalny Polaków (także poprzez wpływ rządowych transferów socjalnych) czy pozytywne nastroje konsumenckie w Polsce.

– Do niedzielnych ograniczeń w handlu, ciężko było się przyzwyczaić szczególnie na samym początku i to zarówno kupującym jak i sklepom. Konsumenci nie zawsze wiedzieli, która niedziela jest handlowa, a w którą sklepy będą zamknięte. Same sklepy też musiały się przyzwyczaić i dopasować do nowych okoliczności. Nie lada wyzwanie stanowiły dla nich rekordowe kolejki w sobotnich szczytach zakupowych, planowanie sprzedaży produktów świeżych oraz nowa polityka promocyjna, dopasowana do nowych zwyczajów zakupów i rosnących dysproporcji pomiędzy poszczególnymi dniami tygodnia – mówi Michał Maksymiec.

Kto zyskał? Kto stracił?

W nowych realiach najlepiej odnalazły się dyskonty oraz niektóre małoformatowe sklepy sieciowe (szczególnie te, które obeszły przepisy jako placówki pocztowe). Dyskonty poprzez agresywną komunikację i promowanie większych zakupów jeszcze skuteczniej walczyły o udział rynkowy ze sklepami wielkopowierzchniowymi. Dowodem na ich skuteczność jest 34% udział w rynku w 2019 r. (+3,5 pp w stosunku do roku 2017) oraz znaczące zwiększenie wartości transakcji.

W tym samym czasie małoformatowe sklepy niesieciowe, czyli te, które w teorii ustawa miała najbardziej chronić, straciły 1pp. Warto też wspomnieć o całym rynku. Wbrew obawom, wartość rynku FMCG nie skurczyła się ani w 2018 ani w 2019 roku, ale rosła odpowiednio o 2,6% i 3,5%.

 – To skłania do stwierdzenia, że ustawa o zakazie handlu w niedziele miała raczej wpływ nie na to czy i ile kupujemy, ale gdzie i kiedy. A wygranymi kanałami są te, które opracowały najlepszą strategię, dostosowaną do szybko zmieniających się realiów rynku – tłumaczy Michał Maksymiec.

Tagi: biedronkadyskontHipermarketkonsumentkoszyklidlmichał maksymiecniedzielapolaksklepsobotaSupermarkettransakcjaustawazakaz

PowiązaneWpisy

„Czas odbudowy po pandemii. Perspektywy na 2021 rok i dalej” – najnowszy raport Banku Pekao S.A.
Biznes

„Czas odbudowy po pandemii. Perspektywy na 2021 rok i dalej” – najnowszy raport Banku Pekao S.A.

23 stycznia 2021
Barometr EFL na I kwartał 2021 Stagnacja w inwestycjach, odbicie w zamówieniach – tak zapowiada się 2021 rok w opinii MŚP
Biznes

Barometr EFL na I kwartał 2021 Stagnacja w inwestycjach, odbicie w zamówieniach – tak zapowiada się 2021 rok w opinii MŚP

22 stycznia 2021
Wzrosła liczba kontroli PIP-u. Jednak inspektorzy wystawili dużo mniej mandatów niż rok temu
Biznes

Wzrosła liczba kontroli PIP-u. Jednak inspektorzy wystawili dużo mniej mandatów niż rok temu

21 stycznia 2021
Według raportu Salesforce w sezonie świątecznym w 2020 roku wartość sprzedaży w kanałach cyfrowych osiągnęła rekordowy poziom 1,1 miliarda USD w skali globalnej, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem
Biznes

Według raportu Salesforce w sezonie świątecznym w 2020 roku wartość sprzedaży w kanałach cyfrowych osiągnęła rekordowy poziom 1,1 miliarda USD w skali globalnej, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem

20 stycznia 2021
Polska służba zdrowia coraz szybciej odchodzi od papierowej dokumentacji. Obowiązkowe e-skierowania są kolejnym krokiem w tym kierunku
Biznes

Polska służba zdrowia coraz szybciej odchodzi od papierowej dokumentacji. Obowiązkowe e-skierowania są kolejnym krokiem w tym kierunku

11 stycznia 2021
Nowe wykroczenia i kary. Zmiany w Kodeksie pracy
Biznes

Nowe wykroczenia i kary. Zmiany w Kodeksie pracy

10 stycznia 2021
Następny
Magicznie Puchnące Flamastry z Efektem 3D – Magic Puffy

Magicznie Puchnące Flamastry z Efektem 3D - Magic Puffy

Brak wyników
Zobacz wszystkie

Kategorie

  • Aktualności (259)
  • Bez kategorii (1)
  • Biznes (286)
  • Polecamy (41)
  • Produkty (621)
    • back2school (55)
    • Biurove (254)
    • Kreatywne (91)
    • Papiernicze (33)
    • Reklamowe (11)
    • Szkolne (162)
    • Upominki i dekoracje (9)
  • W numerze (30)
  • Wydarzenia (94)
    • Galerie (42)

OSTATNIO DODANE

Według raportu Salesforce w sezonie świątecznym w 2020 roku wartość sprzedaży w kanałach cyfrowych osiągnęła rekordowy poziom 1,1 miliarda USD w skali globalnej, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem
Biznes

Według raportu Salesforce w sezonie świątecznym w 2020 roku wartość sprzedaży w kanałach cyfrowych osiągnęła rekordowy poziom 1,1 miliarda USD w skali globalnej, co oznacza wzrost o 50% w porównaniu z ubiegłym rokiem

20 stycznia 2021
Kontrola IH – zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia
Aktualności

Kontrola IH – zabawki dla dzieci poniżej 3 roku życia

19 stycznia 2021
W czasie noworocznych wyprzedaży w dół poszły ceny dronów i laptopów, za to w górę ceny zabawek oraz drobnego AGD
Aktualności

W czasie noworocznych wyprzedaży w dół poszły ceny dronów i laptopów, za to w górę ceny zabawek oraz drobnego AGD

18 stycznia 2021
Papierniczy Świat 12/2020
W numerze

Papierniczy Świat 12/2020

12 stycznia 2021

Współpracujemy

Nasz profil

Co w numerze

W numerze

Papierniczy Świat 12/2020

AKTUALNOŚCI Rema Days Nowy termin KIDS’ TIME ASORTYMENT Po pierwsze DESIGN Forever – permanentne i trwałe Ponad 50% Polaków uważa, ...

12 stycznia 2021
W numerze

Papierniczy Świat 4/2020

AKTUALNOŚCI Biurfol pomaga 3KW trade Sp. z o.o. przekazuje szpitalom dziecięcym 8 000maseczek jako wsparcie w walce z koronawirusem SARS-Cov-2 ...

25 maja 2020
W numerze

Papierniczy Świat 3/2020

AKTUALNOŚCI Aktualizacja rozporządzenia dotyczącego handlu w galeriach handlowych            3 Główne obawy Polaków              4 Zalecenia dla obiektów handlowych       5 Kontraktacje CX ...

24 marca 2020
Polecamy

Papierniczy Świat 2/2020

AKTUALNOŚCI Ateneum z Diamentem Forbesa 2020 3Disney + w Wielkiej Brytanii i Europie Zachodniej już w marcu 3XVIII edycja konkursu ...

17 lutego 2020
  • Strona główna
  • Polityka prywatności
  • Kontakt
  • Strony partnerskie

© 2019 papierniczyswiat.pl, ul. St. Kierbedzia 4, 00-728 Warszawa, Polska, +48 (22) 50 65 852, wspolpraca@papierniczyswiat.pl

Brak wyników
Zobacz wszystkie
  • Home
  • Nasz magazyn
    • W numerze
    • Prenumerata
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Biznes
  • Polecamy
  • Produkty
    • back2school
    • Papiernicze
    • Szkolne
    • Kreatywne
    • Biurove
    • Upominki i dekoracje
    • Reklamowe
Ta strona używa plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej strony, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności i plików cookie .