Do portfolio marek PBS Connect dołączyła marka Schneider. O jej etymologii, zaletach i planach rozwoju z Anną Grzybek, Trade Marketing Managerem, rozmawia Jolanta Tokarczyk.
Jaka jest etymologia marki Schneider?
Ojcem brandu Schneider był założyciel firmy, a jednocześnie protoplasta marki – Christian Schneider, który w 1938 r. zainicjował działanie przedsiębiorstwa i dał początek prężnej i już ponad 75-letniej aktywności tej marki na rynku. Krew protoplasty nadal płynie w żyłach „firmowego organizmu” przekazanego najpierw w ręce syna, a następnie wnuka założyciela. Teraz Schneider to jedna z najlepiej rozpoznawanych na rodzimym rynku marek, cechująca się ogromnym i wciąż rosnącym potencjałem. Produkty brandowane charakterystyczną, niebieską kulą podbiły serca nie tylko niemieckich klientów – obecnie są eksportowane aż do 130 krajów na całym świecie, a sama firma ma swoich dystrybutorów we wszystkich europejskich krajach, co lokuje ją w ścisłej czołówce producentów artykułów piśmienniczych w Niemczech.
Co Pani zdaniem przyczyniło się do uzyskania przez firmę tak silnej pozycji?
Schneider zdobył uznanie nie tylko poprzez wzorcową jakość swoich artykułów, produkowanych w 100 % w Niemczech (firma nie posiłkuje się nawet w najmniejszym stopniu importem komponentów z rynków zewnętrznych, a tym bardziej dalekowschodnich), ale również dzięki konsekwentnie wdrażanym i stale doskonalonym procesom ekologicznym. To pierwsza firma w branży piśmienniczej, która już w 1998 r. wprowadziła najbardziej restrykcyjny system ochrony środowiska – EMAS, zakładający działalność skoncentrowaną na redukcji szkodliwych emisji i odpadów, recyklingu, czerpaniu energii ze źródeł naturalnych, produkcji opartej wyłącznie na materiałach czystych, wolnych od PVC. Wszystko po to, by otrzymać produkt trwały, przeznaczony do codziennego, ale długotrwałego użytkowania, nienaruszający równowagi ekologicznej i atrakcyjny wizualnie. Tak globalne, wymagające wielu innowacji i modyfikacji ekologiczne podejście to wciąż rzadkość nawet na rynku niemieckim.
Wróćmy do obecności marki na polskim rynku i włączeniu jej w poczet brandów będących pod wyłączną kuratelą PBS Connect.
Marka Schneider, co nas bardzo cieszy, jest już w Polsce dobrze zadomowiona. Brand ten pojawił się na naszym rynku ponad 20 lat temu zdobywając sukcesywnie coraz większą rzeszę klientów i budując reputację pozwalającą mocno zakorzenić się wśród swoich odbiorców i użytkowników. Tym bardziej satysfakcją napawa fakt, że tak wartościowy brand wzbogacił portfolio PBS Connect. Dystrybucję produktów Schneider obejmującą wszystkie obsługiwane przez nas kanały – tradycyjny oraz nowoczesny, rozpoczynamy z samym początkiem przyszłego roku.
Jaką ofertę proponują Państwo swoim klientom obecnie, jakie nowe produkty planują wprowadzić w najbliższej przyszłości i w dalszej perspektywie?
Nasza firma dała już się poznać na rynku jako aktywny, dynamicznie reagujący na pojawiające się potrzeby i możliwości gracz. Każdy uważny obserwator lub uczestnik branży biurowo‑szkolnej zapewne wychwycił już inny, zakomunikowany niedawno także na łamach PŚ, brand. Mówię o szwajcarskiej marce PEACH, wysokiej jakości alternatywnych artykułów eksploatacyjnych, z którą bliżej będzie można się zapoznać na kolejnych stronach PŚ. Cały czas obracamy się w grupie brandów premium, których wachlarz jest konsekwentnie przez PBS rozbudowywany. Z rynku dochodzi bowiem coraz więcej sygnałów, utwierdzających nas w tym, że towary markowe, o ugruntowanej pozycji oraz pewnej, sprawdzonej i powtarzalnej jakości zyskują coraz większy udział w strukturze sprzedażowej firm.
Rynek jednak cały czas łaknie też produktów w dobrej cenie, zaspokajających potrzeby okrojonych budżetów. Nie może być to jednak towar wątpliwej jakości, który zamiast ograniczać, wywinduje koszty podwyższając potrzebę cykliczności zakupu. My zdajemy sobie z tego sprawę, dlatego z taką skrupulatnością dobieramy dostawców dla naszej marki własnej OFFICE PRODUCTS. To jeden z najdynamiczniej rozbudowywanych brandów w naszym portfolio. Jego produkty nie tylko poszerzają dotychczasowe grupy asortymentowe typu bruliony, segregatory czy papier, ale kreują także zupełnie nowe kategorie w naszej ofercie, czego najlepszym przykładem jest wprowadzona niedawno oferta foteli biurowych i krzeseł konferencyjnych.
Stałą cechą naszej firmy jest rozwój, więc bez względu na to, czy mówimy o perspektywie kliku najbliższych miesięcy czy bardziej odległej, to przed nami kolejne, nowe pomysły, plany oraz propozycje i produkty dla naszych klientów. Lista już czeka na wdrożenie! Szczegóły, jak zawsze, komunikujemy aktywnie zarówno na naszej stronie, jak i na naszych profilach społecznościowych! Proszę regularnie zaglądać, bo dzieje się naprawdę dużo.
Czy planowane są nowe kanały dystrybucji bądź umocnienie pozycji na już istniejących polach?
Nie, nie planujemy żadnych nowych gałęzi dystrybucji. Strukturę sprzedaży mamy od dawna zdefiniowaną i zbudowaną. Naszymi klientami byli, są i będą odbiorcy w kanale tradycyjnym oraz nowoczesnym. Zdecydowanie natomiast będziemy umacniać naszą pozycję w tej strukturze. Relacje i zaufanie to przecież najlepsza platforma do budowania pewnego i trwałego biznesu!
Jaka jest aktualnie grupa klientów marki jeśli chodzi o użytkowników końcowych?
To segment odbiorców świadomych swoich preferencji i wymagań. Nie są to osoby dokonujące wyboru z przypadku i w związku z tym bacznie obserwujący i kolekcjonujący swoje doświadczenia. To cechy idealnego klienta docelowego produktów Schneider – marki, dla której priorytetem jest jakość przynosząca maksymalną satysfakcję z użytkowania. Klienci tego brandu cechują się też lojalnością i głębokim zaufaniem do marki wypracowanym przez lata konsekwentnego reżimu jakości. Nic więc dziwnego, że nowości oraz innowacje w postaci długopisów z rodziny Slider z tuszem Viscoglide® oferujących zdecydowanie wyższy komfort pisania oraz dłuższą żywotność w porównaniu do innych systemów łatwego pisania (np. żelowego), trafiają na tak podatny i zainteresowany nową ofertą grunt. Nie muszę nadmieniać jak ułatwia to rozwój i zachęca do podążania za preferencjami klienta, w czym Schneider od wielu lat się specjalizuje.
Jaka jest – Pani zdaniem – aktualna sytuacja rynkowa w obrębie proponowanego asortymentu?
Rynek artykułów piśmienniczych to jeden z bardziej konkurencyjnych obszarów naszego pola działania. Na palcach jednej ręki można policzyć osoby, zwłaszcza z branży biurowo‑szkolnej, które nie spotkały się z różnorodnymi i prześcigającymi się w pomysłowości promocjami oferowanymi przez głównych graczy rynkowych. Schneider jest na to przygotowany zarówno pod kątem produktowym (patenty, ciekawy design, czy brak azjatyckich odpowiedników dla poszczególnych produktów) jak i marketingowym. Nie bez znaczenia jest przecież fakt, że do kontynuacji dystrybucji na polskim rynku wybrany został właśnie PBS Connect. Może zabrzmi to nieskromnie, ale możemy pochwalić się wieloma innowacyjnymi działaniami i inicjatywami, które zaproponowaliśmy na rynku jako pierwsi. Platforma do personalizacji gotowych ulotek reklamowych ETIUDOMAKER (obejmująca nie tylko dane klienta, ale także ceny oferowanego produktu), platforma zakupowa z pełną, zawsze aktualną ofertą dającą możliwość szybkiego i łatwego wyszukiwania żądanego produktu oraz pobrania pełnej informacji na jego temat, bądź materiałów do jego prezentacji u klienta, to tylko niektóre przykłady naszych propozycji marketingowych. Mamy wiele pomysłów w zanadrzu, które z pewnością po kolei będziemy komunikowali na rynku. Od stycznia natomiast wdrażamy plan marketingowy dla marki Schneider, który spodziewam się, pozytywnie zaskoczy wielu naszych odbiorców!
Jak pozycjonowana jest marka obecnie i jak planują Państwo pozycjonować ją w przyszłości? Jak została obrana strategia docelowego rozwoju?
Produkty marki Schneider już dawno znalazły swoje miejsce w hierarchii rynkowej. Można je określić używając sklepowo‑marketingowej nomenklatury jako „wyższa, średnia półka”. To produkty, które są znane i doceniane za bardzo korzystny wskaźnik jakości do ceny, pozwalający na racjonalnie uzasadnioną i akceptowaną przez rynek cenę osiągnąć bardzo korzystne walory produktu oraz wysoki poziom komfortu pisania. Bardzo ważna jest też kwestia strategii samego Schneidera koncentrującego się na produktach codziennego użytku, lecz o długoterminowym wykorzystaniu zmniejszającym w dalszej perspektywie wydatki na materiały biurowe. Ten właśnie cel przyświecał idei wprowadzenia systemu „Plug & Play” oferującego zestaw różnorodnych rodzajów wkładów dedykowanych do szerokiej grupy produktów. Dzięki temu rozwiązaniu, kupując długopis z tuszem olejowym po wyczerpaniu wkładu możemy wymienić go na zupełnie inny – na przykład z tuszem żelowym czy innowacyjnym tuszem Viscoglide® zastosowanym jedynie w nowej serii Slider. To proste – bo wszystkie wkłady w systemie „Plug & Play” pasują!
Nasza strategia opiera się i czerpie z atutów marki. Synergia płynąca z profesjonalizmu, doświadczenia, przygotowania marketingowego producenta połączona z naszym zaangażowaniem i potencjałem naszych klientów daje bardzo korzystne perspektywy.
Co stanowi największe wyzwanie dla managerów opiekujących się marką Schneider, a co dostarcza już Państwu najwięcej satysfakcji. Co można odnotować po stronie już zrealizowanych zadań, a co pozostaje do zrealizowania na przyszły rok?
Wyzwanie, jakie stawiamy sobie w przyszłym roku, to przede wszystkim popularyzacja marki na płaszczyźnie wszystkich aktywnych na rynku katalogów produktowych. Obecny udział marki w tym obszarze pozostawia jeszcze wyraźny niedosyt, ale – co cieszy, jest rosnący.
Satysfakcji dostarcza nam już sama możliwość pracy z tak dobrze przygotowaną pod wieloma aspektami marką oraz fakt, że lata jej obecności na polskim rynku zakotwiczyły ją pozytywnie w świadomości wielu decydentów i managerów. To doskonały punkt wyjścia do dalszego rozwoju i budowania kolejnych przyczółków marki w całym kraju.
Działania, a raczej natężenie prac w ramach przygotowania do dystrybucji marki od 1. stycznia, sięgnęły zenitu. Pracujemy nad kwestiami logistycznymi, magazynowymi oraz oczywiście marketingowymi, starając się przygotować zarówno struktury PBS, jak i sam asortyment wraz z materiałami informacyjnymi do WIELKIEJ PREMIERY!
Nowe wyzwania? Te czas przyniesie z pewnością. Jednak, jako zaprawiona już w bojach firma, stawimy i im czoła. To, co dla nas najważniejsze, to dokonać wprowadzenia marki w płynny i komfortowy dla naszych odbiorców sposób oraz zagwarantować im stałą dostępność towaru oraz pełne i silne wsparcie pozwalające efektywnie docierać do klientów finalnych.