Jak wynika z danych przedstawionych w raporcie OLX Praca Know How 2019 aż 25% badanych pracodawców uważa, że w 2018 roku znalezienie odpowiednio wykwalifikowanego pracownika produkcji było trudniejsze niż rok wcześniej. Rekruterzy starają się więc przyciągnąć kandydatów ciekawymi ogłoszeniami oraz rozbudowaną ofertą benefitów. Które czynniki decydują o tym, jakie oferty są uznawane przez kandydatów za interesujące?
Kandydat starający się o pracę, np. w dziale produkcyjnym, niewiele czasu spędza na analizie ogłoszenia o pracę, a liczą się dla niego konkretne czynniki. Badania przeprowadzone na osobach poszukujących pracy poprzez portal OLX Praca w kategorii Produkcja wykazują, że najważniejsze są zarobki (ten czynnik badani ocenili na 4,5 w 5-stopniowej skali) oraz atmosfera pracy (3,8 pkt). Na trzecim miejscu znalazły się godziny pracy, kariera oraz lokalizacja (po 2,9 pkt).
Wniosek jest jasny – podkreślajmy w ofercie zasady wynagrodzenia i proponowane widełki płacowe – to zwiększy liczbę aplikacji niemal o 50%. Ponadto jeśli jesteśmy firmą o przyjaznej kulturze organizacyjnej, warto się tym chwalić i poza suchymi faktami, zaprezentować “ludzką twarz” firmy, np. dodając opis przedsiębiorstwa. Dodatkowo warto skorzystać z opcji przekierowania do własnej strony www ze strony firmowej na OLX, gdzie można pokazać więcej, m.in. zdjęcia zespołu czy filmy
z ważnych wydarzeń – mówi Grzegorz Sawicki, Sales Manager w OLX Praca. Żeby nasze ogłoszenie było traktowane jako wiarygodne, należy zamieścić w nim podstawowe dane firmy. Niestety ogłoszenia publikowane przez agencje rekrutacyjne, które nie uwzględniają nazwy klienta, są traktowane jako mniej interesujące. Te zabiegi mają bezpośredni wpływ na liczbę spływających do rekruterów CV – dodaje.
Zdarza się, że praca w hali produkcyjnej wiąże się z trudnymi warunkami. Co więc ważne dla pracowników – w pracy muszą panować określone zasady, a ustalone reguły współpracy powinny być ściśle przestrzegane. W ogłoszeniu zdjęcia należy więc zamieścić zdjęcia ukazujące miejsce i narzędzia pracy, lub zawrzeć dokładne informacje na ich temat, oraz opisać podstawowe zasady współpracy i zakres obowiązków.
Jeśli są w firmie osoby, które awansowały z stanowiska produkcyjnego na wyższe stanowiska, warto uwzględnić tę informację w ogłoszeniu. Jest to dowód na to, że firma daje szansę rozwoju. Dla części pracowników produkcyjnych będzie to dodatkowa motywacja do wytężonej pracy. Poza tym, dla tej grupy zawodowej ważne jest odczuwanie dumy ze swojego miejsca pracy, a tego rodzaju materiały budują pozytywny wizerunek pracodawcy. – dodaje Grzegorz Sawicki.
Jak wynika z opinii pracowników produkcyjnych zebranych w ramach badania OLX umiejętnie dobrany pakiet udogodnień świadczy o tym, w jaki sposób firma ich traktuje. Najbardziej cenione benefity to: obiad za „złotówkę”, autobus pracowniczy czy możliwość szkolenia się np. z obsługi wózków widłowych. Ważniejsze od benefitów są jednak relacje z szefem.
Czasem wystarczy, że ktoś przyjdzie i doceni twoją pracę. To dużo daje. Pochwała zamiast polecenia „przyspiesz” (…) – mówi jeden z pracowników, który wziął udział w badaniu.
W 2018 roku najwięcej ogłoszeń w branży produkcyjnej opublikowano na portalu OLX Praca – aż 10 tys. (dla porównania ofert na stanowisko kasjer/ekspedient opublikowano 9,8 tys., a kierowca – 9,7 tys.). Konkurencja jest duża, dlatego warto podejść do tematu ogłoszenia bardzo skrupulatnie. Dla większości kandydatów jest to jedyny moment, gdy mają styczność z marką, niezbędna jest więc odpowiednia zachęta do podjęcia współpracy. Uwzględnienie powyższych wskazówek spowoduje, że oferta zamieszczona na portalu będzie atrakcyjniejsza, a liczba napływających CV bardziej satysfakcjonująca.
Przygotowanie ogłoszenia, które zaintryguje kandydata to niełatwa sztuka. Wymaga dużej wiedzy na temat grupy docelowej, jak i samego stanowiska. By dowiedzieć się więcej o tym, jak dotrzeć ze swoim ogłoszeniem do pracowników produkcyjnych, zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym raportem.