Rola e-commerce B2B w handlu rośnie dynamicznie, a świetnym wsparciem dla sklepów online okazują się platformy e-commerce. Nie tylko pomagają w automatyzacji procesów składania zamówień i obsłudze klienta, ale przekładają się również na sprzedaż. Potwierdzają to dane udostępnione przez spółkę Saly S.A. – na przestrzeni pierwszego kwartału br. liczba zamówień w e-sklepach na reprezentatywnej grupy jej klientów wzrosła średnio o 81 proc., a ich wartość zanotowała średni wzrost na poziomie blisko 240 proc.
Coraz więcej firm już teraz dołącza do grona przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż business-to-business, a – jak pokazują prognozy rynkowe – za kilka lat aż 80 proc. transakcji B2B będzie realizowanych przy wykorzystaniu e-commerce[1]. Choć e-handel B2B w Polsce nie osiągnął jeszcze takiego poziomu jak za oceanem, gdzie w ubiegłym roku sprzedaż online wzrosła o blisko 18 proc., osiągając poziom 1,63 bln dolarów[2], to rynek pokazuje, że w tym obszarze możemy pochwalić się wdrożeniami na światowym poziomie.
Dane Izby Gospodarki Elektronicznej[3] pokazują, że 95 proc. firm widzi pozytywne efekty wprowadzenia e-sprzedaży w handlu B2B, w tym wzrastające wyniki: sprzedaży (57 proc.), liczby klientów (48 proc.) czy zwiększenie asortymentu w ofercie (32 proc.).
Spółka Saly postanowiła przyjrzeć się wynikom sprzedażowym spowodowanych digitalizacją i optymalizacją procesów sprzedaży i obsługi klientów pośród użytkowników tworzonej i wspieranej przez nich platformy e-commerce B2B.
Jak wynika z udostępnionych przez firmę danych, w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku liczba zamówień zrealizowanych w e-sklepach, w reprezentatywnej grupie jej klientów, wzrosła średnio o 81 proc. Z kolei liczba użytkowników, tj. „aktywnych kupujących” zwiększyła się średnio o 16 proc., a liczba klientów (firm z kontem na platformie) wzrosła o 11 proc. Najbardziej imponujący wzrost zanotowano pod kątem wartości zamówień – w pierwszym kwartale 2022 wyniósł on średnio 239 proc.
– Przykład wielu naszych klientów prowadzących handel w modelu B2B, pokazuje, że istnieje ogromny potencjał w sprzedaży online, a nasza platforma realnie w tym pomaga. Nasze oprogramowanie dostarcza przedsiębiorcom kluczowych funkcjonalności, skutecznie wpływających na szybsze, sprawniejsze i bardziej intratne dla e-sprzedawców procesy zakupowe – mówi Sebastian Religa, CEO Saly S.A.
Kluczem do sukcesu w handlu jest właściwe dopasowanie się do potrzeb klientów. W przypadku sprzedaży online, to design i UX platformy zakupowej oraz dodatkowe funkcjonalności odpowiadające za ułożenie i dostęp do informacji, mają odzwierciedlenie w postaci satysfakcji kupującego i skłaniają go do wyboru danego e-sklepu. Szacuje się, że nawet dla 86% osób odpowiedzialnych za zakupy B2B jest gotowe zapłacić więcej za produkt jeśli wiąże się to z lepszym doświadczeniem zakupowym niż u konkurencji 4.
Powyższe dane jasno wskazują, że inwestowanie w narzędzia ułatwiające prowadzenie e-handlu jest kwestią nie tyle opłacalną, co konieczną. Widoczna popularność e-commerce w sektorze B2B z tendencją wzrostową oraz imponujące wyniki skuteczności sprzedaży za pomocą platform są najlepszym na to dowodem. Warto zatem już teraz zoptymalizować swój biznes pod kątem zastosowania nowych technologii i tym samym dopasować go do obecnych – światowych – wymogów rynkowych.
[1] Raport Gartnera “Future of Sales 2025”
[2] Digital Commerce 360 Research, B2B Ecommerce Market Report 2022 Edition
[3] Izba Gospodarki Elektronicznej, „B2B e-commerce now”, 2022
4 Raport Walker “Customers 2020: A Progress Report”